Co zamiast kawy równie skutecznie pobudzi Twój organizm?

by Michał Mirek

Na kawie świat się nie kończy!

Gdy tylko poczujesz senność lub spadek energii w ciągu dnia pierwszą myślą jaka przychodzi Ci na myśl jest espresso albo “mała czarna” z trzech łyżeczek? Od razu powiem Ci, że nie jest to najlepsze rozwiązanie. Co zamiast kawy warto więc wypić aby zyskać energię do działania i przetrwać dzień w pracy, który wydaje się trwać w nieskończoność?

Kawa to oczywiście najpopularniejszy i najchętniej spożywany napój, który daje przysłowiowego “kopa”, ale jak się okazuje nie jedyny. Zapoznaj się z poniższym artykułem i poznaj produkty, które zapewnią Ci równie intensywne pobudzenie w naturalny sposób.

Jak zaczynasz dzień?

Zazwyczaj ciężko nam wstać z łóżka wcześnie rano – tym bardziej jeśli jest to stereotypowy poniedziałek, za oknem jest zimno, a w dodatku pada deszcz. Każdego dnia wielu Polaków zaczyna dzień w schematyczny sposób, czyli od kawy, która ma pobudzić umysł do działania.

Choć takie rozwiązanie przynosi pożądany efekt to jest on jednak krótkotrwały, ponieważ w ciągu dnia przeważnie sięgamy jeszcze choć raz po kubek tego czarnego napoju. Niektórzy potrafią wypić ich nawet 5, ale warto wiedzieć o tym, że kawa nie tylko uzależnia, ale także niekorzystnie wpływa na pracę naszego żołądka jeśli jest spożywana w nadmiarze. 

co zamiast kawy

Jak na organizm działa kofeina?

Kofeina oddziałuje przede wszystkim na pracę układu nerwowego w tym głównie na korę mózgową. Niweluje zmęczenie oraz uczucie senności, gdyż przyspiesza bicie serca. Przyspiesza również metabolizm.

Moment, w którym osiąga ona apogeum swojego działania to przedział od 30 do 60 minut od momentu spożycia. Następnie powoduje ona gwałtowny spadek mocy Nadmierna dawka kofeiny także może jednak wywołać skutki odwrotne do oczekiwanego powodując spadek nastroju, rozdrażnienie i napady niepokoju. 

Co zamiast kawy?

Pierwszym zamiennikiem kawy, który często przychodzi na myśl są napoje energetyczne, a jak dowodzą badania sięga po nie co piąty Polak w wieku 15-75 lat. Popularne energy drinki zawierają substancje, które mają na celu poprawę koncentracji, ogólnej wydajności umysłowej oraz zapobieganie zmęczeniu.

⇒Przeczytaj także: Rodzaje soli – poznaj 8 najpopularniejszych!

Gazowane “energetyki” nie są jednak zbyt dobrym pomysłem na pobudzenie organizmu, a już na pewno jeśli są spożywane regularnie. Ich intrygujący smak i chęć dostarczenia sobie szybkiego zastrzyku energii potrafią jednak skutecznie od siebie uzależnić. Kolejnym ich minusem jest duża dawka cukru w składzie.

Zafunduj sobie dawkę naturalnej energii!

Jeżeli jeszcze nie wiesz co zamiast kawy warto dostarczyć swojemu umysłowi aby skutecznie go rozbudzić to spieszymy z 8 propozycjami, dzięki którym zapomnisz o zmęczeniu i chęci na drzemkę.

  • Yerba mate – popularna w ostatnich latach alternatywa dla kawy przyrządzana z liści ostrokrzewu paragwajskiego. Pobudza, niweluje zmęczenie, poprawia pamięć i koncentrację. Korzystnie wpływa również na pracę serca i przyspiesza przemianę materii. Świetnie sprawdzi się zarówno w postaci ciepłego naparu, jak i w orzeźwiającej odsłonie w trakcie upalnych dni.
  • Imbir – delikatnie pobudza, a zarazem rozgrzewa. Wspomaga pamięć i jest niezastąpionym dodatkiem do gorącej wody czy herbaty szczególnie w okresie jesienno-zimowym.
  • Pikantne przyprawy – rozszerzają żyły poprawiając krążenie. Chilli, ostra papryka, cynamon czy goździki to doskonały dodatek do dań, deserów, a także napojów, dzięki czemu znajdują niezwykle szerokie zastosowanie w kuchni. Na pewno więc znajdzie się dla nich miejsce również w Twoim jadłospisie.
  • Herbata zielona – wspomaga odchudzanie, przyspiesza proces detoksykacji, a co najważniejsze zawiera nawet 2 razy więcej kofeiny niż kawa. Jest także dobrym źródłem przeciwutleniaczy usuwających nadmiar wolnych rodników. Doskonale sprawdzi się tutaj herbata zielona matcha.
  • Żeń-szeń – poprawia koncentrację i pamięć, a także zwiększa wydolność organizmu w trakcie wytężonej pracy umysłowej. Pobudza i dodaje energii niwelując zmęczenie.
  • Guarana – obecna przeważnie w napojach energetycznych. Jest niezwykle skuteczna, gdyż zawiera nawet 3 razy więcej kofeiny niż kawa, ale pobudza na dłużej i w bardziej delikatny sposób niż popularna “mała czarna”. Nie obciąża także żołądka. Łyżeczka sproszkowanej guarany z samego rana gwarantuje dawkę energii na co najmniej kilka godzin.
  • Korzeń maca – przedstawiciel kategorii “superfoods” o działaniu przeciwzapalnym i niwelującym uczucie zmęczenia. W postaci proszku niezwykle łatwo włączyć go do diety jako dodatek do koktajli, porannej owsianki czy nawet jogurtu.
  • Orzeszki kola – poprawiają trawienie, samopoczucie, a także zawierają naturalną kofeinę, dzięki czemu mogą stanowić doskonałą alternatywę dla kawy. Wspomagają procesy myślowe i dodają energii.

Kofeina niejedno ma imię!

Jak widzisz poranną kawę możesz zastąpić zarówno innym napojem, jak i produktami o pobudzającym działaniu w formie dodatku do śniadania czy koktajlu. Choć niektórzy piją ją jedynie ze względu na przyzwyczajenie i jej smak to warto sięgnąć po zdrowsze zamienniki o podobnych właściwościach, większej zawartości kofeiny i mniejszej szkodliwości dla żołądka.

Warto pamiętać również o tym, że doskonałym i najzdrowszym sposobem na pobudzenie jest aktywność fizyczna, którą warto wpleść w harmonogram dnia. Zamiast dojazdu do pracy samochodem warto postawić na rower lub spacer. Nawet najmniejszy wysiłek powoduje bowiem poprawę krążenia i wzrost ciśnienia, a co za tym idzie lepsze dotlenienie mózgu. 

 

A Ty? Co zamiast kawy stosujesz na pobudzenie organizmu?

 


Źródła:
www.glamour.pl/artykul/6-zdrowych-zamiennikow-kawy
www.agnieszkamaciag.pl/czym-zastapic-kawe/
www.doz.pl/czytelnia/a13956-Co_zamiast_kawy_Odkryj_10_pobudzajacych_produktow

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *