Sprawdź jakie produkty stanowią cenne źródło potasu i wspomogą pracę Twojego serca!

by Michał Mirek

“Leki” na serce bez recepty? Poznaj naturalne źródła potasu.

Staramy się jeść coraz bardziej świadomie choć rzadziej zwracamy uwagę na to jakie pierwiastki ukrywają się w kupowanych przez nas produktach. O wiele bardziej interesuje nas bowiem zawartość białka, cukru czy węglowodanów nie zwracając przy tym uwagi czy dany produkt uchodzi za wartościowe źródło potasu. 

Niejednokrotnie obiło Ci się z pewnością o uszy, że należy jeść pomidory, które korzystnie wpływają na pracę serca i układu krwionośnego. Czy stanowią one jednak cenne źródło potasu? Jaką rolę pełni on w naszym organizmie? Jak rozpoznać objawy niedoboru tego makroelementu? W jakich produktach go szukać?

Sprawdź co warto spożywać aby utrzymać poziom potasu na odpowiednim poziomie i uniknąć chemicznej suplementacji w postaci tabletek aby ten niedobór zniwelować. Wybieraj świadomie, obserwuj swój organizm oraz zwiększ swoją wiedzę na temat tego pierwiastka. Ten artykuł z pewnością Ci w tym pomoże.

Czym tak właściwie jest potas i za co odpowiada?

Potas znany również pod nazwą “kalium”, a na tablicy Mendelejewa oznaczony jest literą K. To jeden z czterech najważniejszych w naszym organizmie makroelementów, czyli pierwiastków, których zapotrzebowanie dzienne jest wyższe niż 100mg. Pozostałe z nich to magnez, sód i wapń.

Aby pokryć pożądaną przez organizm dobową dawkę jest więc niezbędna dobrze zbilansowana dieta. To właśnie ona powinna stanowić podstawowe źródło potasu. Unikać należy natomiast chemicznego wsparcia w postaci tabletek czy suplementów pod różną postacią.

⇒Przeczytaj także: Wiesz co jesz? Sprawdź co dodaje się do produktów spożywczych i wybieraj świadomie!

Jako elektrolit ma zdolność przewodzenia prądu kontrolując tym samym napięcie naszych mięśni. Odpowiada również za każde uderzenie serca dlatego tak wiele mówi się o nim w kontekście prawidłowego funkcjonowania tego organu.

Pomaga również dostarczyć tlen do mózgu co wpływa korzystnie na jego wydajność, poprawę pamięci i koncentrację. Potas kontroluje także poziom wody w organizmie, dzięki czemu pozwala obniżyć poziom ciśnienia krwi. Bierze ponadto udział w syntezie białek zapobiegając utracie masy mięśniowej.

Co ważne reguluje również równowagę kwasowo-zasadową organizmu, której zaburzenie prowadzi nie tylko do pogorszenia samopoczucia czy przewlekłego zmęczenia, ale może być również zalążkiem poważniejszych chorób. Z organizmu wydalany jest głównie z moczem, a podczas wysiłku fizycznego także z potem.

zrodlo potasu

Jakie są objawy niedoboru tego pierwiastka?

W przypadku niedoboru któregoś z podstawowych makroelementów organizm wysyła nam niepokojące sygnały, lecz przeważnie są one jednak błędnie przez nas interpretowane lub po prostu lekceważone. 

Nie inaczej jest w przypadku obniżonego stężenia potasu we krwi nazywanego hipokaliemią w przypadku której odczuwać będziemy dolegliwości zarówno fizyczne jak i psychiczne. Warto wspomnieć o tym, że dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek to 2000-3000mg.

Dolegliwości, które mogą wskazywać na niedobór potasu to:

  • opuchlizna nóg lub rąk
  • mrowienie kończyn
  • bolesne skurcze łydek
  • kołatanie serca
  • nadciśnienie tętnicze
  • uczucie zmęczenia lub rozdrażnienie
  • spadek koncentracji
  • bezsenność
  • napięcie nerwowe
  • podatność na zmęczenie

Kto jest szczególnie narażony na hipokaliemię?

Niedobór tego pierwiastka może być spowodowany oczywiście dietą ubogą w produkty stanowiące źródło potasu jednak istnieją czynniki, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia hipokaliemii. Do najważniejszych z nich zalicza się:

  • przebyte operacje
  • biegunki
  • wymioty
  • stosowanie leków moczopędnych
  • nieprawidłowe działanie hormonów nadnerczy
  • odżywianie pozajelitowe
  • choroby nerek

Nadmiar potasu groźniejszy niż jego niedobór?

Zbyt wysoki poziom potasu również nie jest korzystny dla organizmu z powodu niezwykle niebezpiecznych zaburzeń układu nerwowego i mięśniowego przez co dochodzi do zwolnienia pracy tego najważniejszego mięśnia – serca.

Pierwszymi objawami podwyższonego stężenia tego makroelementu jest apatia, zaburzenia świadomości czy uczucie osłabienia. O ile przekroczenie dopuszczalnych norm potasu w organizmie za sprawą zjadanych pokarmów graniczy niemal z cudem to osoby stosujące suplementację bogatą w ten pierwiastek na własną rękę lub cukrzycy przyjmujący leki obniżające ciśnienie mogą być szczególnie narażeni na jego przedawkowanie.

Niezwykle istotne jest więc to, aby źródło potasu w diecie stanowiły przede wszystkim naturalne produkty!

Gdzie znaleźć potas w pożywieniu?

Poznaj produkty bogate w potas, które warto włączyć do swojej diety aby ustrzec się nieprzyjemnych objawów niedoboru tego pierwiastka. Z pewnością wpłyną one korzystnie na tylko na stan Twojego zdrowia, ale również samopoczucie ze względu na to, że są to przede wszystkim warzywa i owoce tak przyjazne naszemu organizmowi.

Co ważne nietrudno jest znaleźć potas w jedzeniu, gdyż znajduje się on w mniejszych lub większych ilościach niemal we wszystkich produktach z wyjątkiem tłuszczów i cukrów. 

Najlepsze źródło potasu stanowią warzywa, w tym głównie strączkowe:

  • soja – 2132mg/100g
  • fasola biała – 1188mg/100g
  • groch – 937mg/100g
  • soczewica – 874mg/100g
  • pietruszka liście – 695mg/100g

Kolejnym wartościowym źródłem potasu są owoce – w szczególności suszone:

Mleko i przetwory mleczne również pozwolą zapobiec niedoborom potasu:

  • mleko odtłuszczone w proszku – 1874mg/100g
  • mleko pełne w proszku – 1393mg/100g
  • jogurt naturalny 2% tłuszczu – 200mg/100g
  • białko jaja kurzego – 154mg/100g

Warto włączyć do swojej diety również orzechy, które są nie tylko doskonałą przekąską między posiłkami czy dodatkiem do sałatek lub owsianek, ale stanowią również cenne źródło potasu:

Nasiona i ziarna:

  • kakao 16% tłuszczu – 1927mg/100g
  • mak niebieski – 963mg/100g
  • dynia pestki – 810mg/100g
  • słonecznik łuskany – 793mg/100g

Wśród produktów bogatych w ten pierwiastek znajdziemy również mięso z piersi indyka lub kurczaka oraz ryby takie jak halibut, sardynki czy makrela.

Wybierz ulubione źródło potasu i ciesz się zdrowiem

Jak widzisz dieta bogata w ten makroelement nie musi być monotonna ani też jałowa. Nie bazuje ona na restrykcyjnym jadłospisie, ale na świadomym dobieraniu produktów stanowiących cenne źródło potasu.

Jesteśmy zwolennikami unikania suplementów diety tym bardziej jeśli ich użycie można zastąpić naturalnymi produktami. Odrobina chęci oraz zaangażowania z pewnością pozwoli Ci uniknąć wielu chorób oraz zaburzeń funkcjonowania organizmu nie tylko w tym przypadku. 

Jedzenie nieprzetworzone, a w szczególności warzywa i owoce są bogactwem witamin i minerałów dlatego powinny być filarem każdego jadłospisu. Wśród nich z pewnością znajdą się również takie, których smak pokochasz.


Żródła:
www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,potas—wlasciwosci-w-organizmie–norma-i-niedobor,artykul,1721263.html
www.medonet.pl/badania,potas–k-,artykul,1570138.html
www.chillizet.pl/Zdrowie/Choroby/Potas-niedobor-nadmiar-objawy-normy-rola-produkty-z-potasem-14240
www.profilaktykawmalopolsce.pl/centrum-wiedzy/witaminy-i-mineraly/1119-potas-czy-jest-niezbedny-do-zycia-dlaczego-nieprawidlowy-poziom-potasu-powinien-nas-zaniepokoic
www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/potas-objawy-niedoboru-najlepsze-zrodla-w-zywnosci-aa-9tde-iqhF-gH9Q.html

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *